Hopp til hovedinnhold

Lydspor – instrumenter på en snor

Finn fakta og fremfør dine funn med ord

  • 1/1

Trinn, varighet og sted

Trinn: 5. - 7. trinn
Maks antall: 25 elever
Varighet: 60 minutter

Sted: Ringve Musikkmuseum
Tidspunkt: Kl. 10:00 eller 11:00

Pris: Grunnskole kommer gratis inn på Ringve Musikkmuseum.

Slik er opplegget

Alle instrumentene i Ringves samling forteller en historie, og i dette undervisningsopplegget skal elevene finne ut hvordan de tror den historien går.

Klassen får bli med inn i Ringves instrumentgalleri Lydspor. Her er det ca. 350 instrumenter fra forskjellige tider og steder. Elevene blir delt inn i grupper for så å finne et instrument de synes er fint/kult/rart/spennende - og finne ut så mye de greier om det. Etterpå skal de skrive en historie, et dikt eller en sang om dette instrumentet og fremføre det på Lydspor-scenen. Mange kan sikkert synes det er skummelt å stå på en scene, men heldigvis blir de introdusert av den mest kunnskapsrike og utstrålende personen i verden: læreren sin.

Elevene går dermed gjennom tre faser. I den undersøkende fasen er de en forsker, deretter en formidler og en forfatter gjennom prosessen med å lage en fortelling/dikt. Til slutt er de en utøver når de fremfører resultatet.

  • 1/1

For- og etterarbeid

Forarbeid: Fint å gå gjennom dramaturgiske grep og språklige virkemidler i dikt eller fortelling. Det kan for eksempel være besjeling, gjentakelse, allitterasjon (bokstavrim), humor, kontrast og metafor, konflikt, spenning eller vendepunkt.

Fagområde

- Musikk
- Norsk

Læreplanmål

OVERORDNET DEL
Å lære å lære
Skolen skal bidra til at elevene reflekterer over sin egen læring, forstår sine egne læringsprosesser og tilegner seg kunnskap på selvstendig vis.  – Opplæringen skal fremme elevenes motivasjon, holdning og læringsstrategier og legger grunnlaget for læring hele livet.

MUSIKK
FAGETS RELEVANS og SENTRALE VERDIER
Musikk er et sentralt fag for skaperkraft, kulturforståelse og identitetsutvikling. Gjennom faget får elevene grunnlag til å delta i musikk i et livslangt perspektiv.

NORSK
Kjerneelement
MUNTLIG KOMMUNIKASJON
Elevene skal få positive opplevelser ved å uttrykke og utfolde seg muntlig. De skal lytte til og bygge på andres innspill i faglig samtaler.

Kjerneelement
SPRÅKET SOM SYSTEM OG MULIGHET
Elevene skal…kunne leke, utforske og eksperimentere med språket på kreative måter.

Om besøket

Ved ankomst på museet 

Ved ankomst kan gruppa møte opp ved tuntreet utenfor museet, så kommer omviseren og møter dere. Vi kan oppbevare sekker og yttertøy enten på matpakkerommet eller i garderoben. Matpakkerommet blir låst og i garderoben er det mulig å låse gjenstander inn i skap. Det er ikke tillatt med mat og drikke i utstillingene, heller ikke store sekker/vesker. Omviseren informerer om eventuelle andre regler som gjelder under besøket.

Dere kan ta med matpakke

På matpakkerommet er det tilgang til toalett og tegnesaker om ønskelig. Om dere vil spise før eller etter omvisningen, er opp til dere. Om dere spiser etter besøket, si fra til resepsjonen før dere reiser.

Forventninger til deg som er lærer

Vi forventer at lærere er deltakende i undervisningsopplegget og følger opp elevene. Om det er forhold i klassen som er viktig å vite for den som leder aktivitetene, ber vi om at dere informerer om dette før opplegget starter.

Finn fram

Lade allè 60, 7041 Trondheim
Buss nr. 2, 20 eller 13.

Museum24:Portal - 2025.01.29
Grunnstilsett-versjon: 2