How sweet the moonlight sleeps upon this bank!
Here will we sit, and let the sounds of music
Creep in our ears: soft stillness and the night
Become the touches of sweet harmony.
Fra Kjøpmannen i Venedig av William Shakespeare.
Engelskmannen William Byrd (ca. 1540 - 1623) var i sin tid ledende komponist, organist og cembalist på De britiske øyene, som førte den vakre og særegne engelske renessansestilen til et fullkommet høydepunkt.
Det lille man vet om Byrds musikalske oppfostring, foruten at familien hadde tilknytning til St. Pauls katedral i London, er at han i ung alder ble tatt under vingene til Thomas Tallis (1505 - 1585), som selv var landets daværende mest innflytelsesrike og respekterte musiker. Som guttebarn vokste Byrd regelrett opp i en kortradisjon som hittil i dag har eksistert i vel tusen år i Englands katedraler; noe som ikke bare gjenspeiles i den spektakulære og svært uttrykksfulle vokalmusikken hans, men også i linjene og fargerikdommen i instrumentalmusikken han skrev.
Byrd har en omfattende produksjon av musikk i alle samtidige musikksjangre, men det er kanskje særlig i klavermusikken hans hvor lyrikk, teknisk mesterskap og ren virtuositet forenes på best vis. I konsertprogrammet Byrdesonge, utforsker cembalist Nikolai Endresen Dahl spennvidden i disse verkene, med alt fra livlige dansesatser til intime variasjonsverker og store fantasistykker.