Ideen er at de historiske instrumentene gir oss verdifull informasjon om hvordan datidens komponister ville at musikken skulle spilles, og i dag er denne tankegangen absolutt dominerende i Europa når det gjelder fremføringen av såkalt ”tidlig musikk”; all senere musikks mor. Samtidig skal selvsagt nåtidens moderne musikere bruke det gamle tonespråket på sin måte for å nå frem til dagens publikum, slik at musikken ikke blir en nedstøvet museumsgjenstand, men tvert i mot levende musikk med bred appell som aldri går av moten.
Dagens Ringve Kammerensemble ble ”gjenfødt” rundt 2000 med en blanding av frilansere og medlemmer av Trondheim Symfoniorkester.
Ketil Haugsand har etter å ha vært professor ved Norges Musikkhøyskole vært professor ved Musikkhøyskolen i Køln siden 1994, og nyter stor internasjonal anerkjennelse for sitt musikervirke og for sine mange innspillinger av musikk - blant andre av Bach og Rameau.
Cecilia Wåhlberg og Renata Kubala – fiolin og Torleif Holm - cello er til daglig ansatt i Trondheim Symfoniorkester, men er aktive kammermusikere og sammen med frilanser Tore Aaen Aune – fløyte, blant annet sterkt involvert i Norsk Barokkorkester, Norges nasjonale orkester innen tidlig musikk. Alle musikerne har spesialutdanning på feltet fra hhv. England, Holland, Brasil, Sveits og Sverige.
Kveldens spesielle gjest er Yuko Inoue, japansk cembalist, organist og hammerklaverspiller med base i Köln i Tyskland. Ved siden av sitt virke som solist, akkompagnatør og kammermusiker i Tyskland, er hun også fast akkompagnatør under Ringve International Summer Course for early music.
Program
J.S. Bach: Ricercar a 3 fra Musikalisches Opfer - BWV 1079 (1685-1750)
J.S. Bach: Canones diversi super Thema Regium fra Musikalisches Opfer
J.S. Bach: Ricercar a 6 fra Musikalisches Opfer
J.S. Bach: Triosonate i C-moll fra Musikalisches Opfer
largo – allegro – andante - allegro
J. S. Bach: Contrapunctus 19 - zwei Spiegelfugen fra Die Kunst der Fuge - BWV1080
Jean-Marie Leclair: Deuxième Récréation de musique d'une exécution facil (1697-1764)
ouverture – forlane – sarabande (lentement) – chaconne – tambourin