SØNDAGSKONSERT: HILDEGUNN ØISETH OG FRODE FJELLHEIM
Når Hildegunn og Frode spiller sammen, møtes bukkehorn, neverlur, joik, og trompet i et særegent musikalsk uttrykk. De to musikerne skaper musikk som er både kraftfull, leken og stemningsfull. Begge har begeistret sitt publikum verden over – Frode blant annet gjennom musikken til Disneys Frost-filmer, mens Hildegunn gleder et stort Europeisk publikum fra sin hovedbase i Basel i Sveits.
Frode Fjellheim
Han er musiker, komponist, arrangør, produsent og pedagog, og utdannet ved Trøndelag Musikkonservatorium i Trondheim. Fjellheim har skrevet bestillingsverk til festivaler, ensembler, kor, og orkester.
På 1990-tallet startet han Jazz Joik Ensemble – som seinere skiftet navn til Transjoik. Bandet har gitt ut fem album, i tillegg til at Fjellheim selv har gitt ut tre soloalbum. Fjellheim driver et eget plateselskap: Vuelie.no. Fra høsten 2010 ansatt som professor i musikk ved Nord Universitet. Han har komponert åpningslåten til Disney-filmen Frost (Frozen), 2013 og mer musikk til Frost 2 (2019).
Hildegunn Øiseth
Hildegunn Øiseth er musiker som spiller trompet, flygelhorn og bukkehorn. Hun er førsteamanuensis ved Universitetet i Bergen og tilknyttet Griegakademiet. Hun var ansatt som trompetist i nordens eneste profesjonelle storband; “Bohuslän Big Band” fra 1990 – 1999. Ettersom trangen til å utvikle sine egne prosjekter ble større, forlot hun BBB og bosatte seg og jobbet som freelance musiker i Sør-Afrika fra 1999 – 2001. Oppholdet i Afrika resulterte blant annet i to CD utgivelser med bandet Uhambo. Etter å ha utforsket musikk fra store deler av verden – inkludert prosjekter i Pakistan og Palestina endte hun opp med å gi ut sin første solo CD med fokus på ur-instrumentet bukkehorn.