– Instrumentene har hatt et liv, og det skal vises

Gamle korpsinstrumenter som skal stilles ut får spesialbehandling av konservator Vera de Bruyn-Ouboter. Men hun driver ikke med ansiktsløftning.

  • Vera de Bruyn-Ouboter (i midten) sammen med Monna Laari og Saara-Maija Pesonen. Her undersøker de metalloverflaten på ulike instrumenter for å se etter rust. Foto: Ringve Musikkmuseum
    Vera de Bruyn-Ouboter (i midten) sammen med Monna Laari og Saara-Maija Pesonen. Her undersøker de metalloverflaten på ulike instrumenter for å se etter rust. Foto: Ringve Musikkmuseum

I den nye utstillingen Virvel og fanfare som åpnet i mars 2018, kan publikum studere gamle korpsinstrumenter som har hatt et aktivt liv i militærkorpsene. Som konservator ved Ringve Musikkmuseum er Vera de Bruyn-Ouboteren av dem som tar vare på de gamle traverne.

– Hva gjør en konservator som deg før en utstilling?

– Min jobb er å sikre at gjenstandene er stabile og i en god tilstand for å kunne monteres i utstillingen. Det er kuratorene som har valgt ut de objektene som skal vises i utstillingen, ut fra riktig tidsperiode og hva som er relevant.

Hvor mange musikkinstrumenter får vi se i Virvel og fanfare?

- Totalt er det 59 objekter i denne utstillingen. Det inkluderer smått og stort, som noter, uniformer og dirigentstokker. Blant disse objektene er det 36 musikkinstrumenter.

– Forbedrer dere instrumentene?

– Vi endrer ikke utseende på gamle instrumenter om det ikke er nødvendig. Vi ønsker ikke å pusse tubaen blank som en pokal. Disse instrumentene har hatt et liv som har merket dem med flekker og bulker, og det skal vises.

– Hva vet vi om bakgrunnen?

– Vi har lite informasjon i databasen vår om disse instrumentene. Derfor benytter vi sjansen til å finne ut mer når instrumentet uansett skal klargjøres til utstillingen. Vi tar mål, vi undersøker form og materiale på inn- og utsiden, og vi leter etter stempel. Det er tidkrevende jobb å sette seg inn i særegenheten til hvert enkelt instrument.

Blir instrumentene skadet av å stå fremme?

– Ikke når de har gode bevaringsforhold. På Ringve kan vi styre luftfuktigheten i magasinene og utstillingsrommene og holde det stabilt. Belysningen er dempet på lysømfintlige materialer som tekstil og papirobjekter.  

– Kan vi spille på disse instrumentene?

– Dessverre er det ikke lov til å ta på eller teste dem. Pusten vår fører med seg vanndamp, og det fremmer rust og oppbygging av smuss inni rørene. Vi blåser ikke i treblåseinstrumenter heller. Det kan oppstå spenninger i treverket som gjør at de sprekker. Ustabile instrumenter fra museumssamlingen skal bare brukes til utstilling. Som oftest finnes det liknende instrumenter som vi kan få tak i for å spille på.

  • De to finske bachelorstudentene Monna Laari og Saara-Maija Pesonen studerer konservering i Helsinki, og har praksis på konserveringsverkstedet på Ringve Musikkmuseum i vår, der konservator Vera de Bruyn-Ouboter leder arbeidet. Her skal de kle dukker i to gamle og slitte korpsuniformer. De to studentene bruker vernedrakt og masker fordi uniformene tidligere har blitt behandlet med insektmiddel, et giftig stoff som ikke lenger er i bruk.
    1/3
    De to finske bachelorstudentene Monna Laari og Saara-Maija Pesonen studerer konservering i Helsinki, og har praksis på konserveringsverkstedet på Ringve Musikkmuseum i vår, der konservator Vera de Bruyn-Ouboter leder arbeidet. Her skal de kle dukker i to gamle og slitte korpsuniformer. De to studentene bruker vernedrakt og masker fordi uniformene tidligere har blitt behandlet med insektmiddel, et giftig stoff som ikke lenger er i bruk.
  • Tubaen er ferdig behandlet og henger på veggen i utstillingen Virvel og fanfare, like velbrukt og bulkete som da den ble spilt på.
    2/3
    Tubaen er ferdig behandlet og henger på veggen i utstillingen Virvel og fanfare, like velbrukt og bulkete som da den ble spilt på.
  • Korpsuniformene til Oscar Borg og Ole Olsen kan du også se i utstillingen.
    3/3
    Korpsuniformene til Oscar Borg og Ole Olsen kan du også se i utstillingen.