Skipsmodell av fregatt fra tidlig 1700-tall. Skipstypen, en tremastet fullrigger med åpent batteri (kanoner på øverste dekk), var vanlig på Peter Wessels tid. Modellen var også med i den første Tordenskiold-utstillingen på Ringve.
Tilfredsheten varte ikke lenge. Allerede i februar 1711 skrev han på nytt til kongen og ba om å bli uteksaminert og få kommandoen over et skip. Et par måneder senere ble han utnevnt til løytnant og beordret til tjeneste. Dermed var karrieren som sjøoffiser endelig i gang. I august samme år avanserte han til skipssjef for orlogsskipet Ormen, før han hadde fylt 21 år.
Endelig fikk Peter Wessel anledning til å vise hva han var laget av. Etter en serie vellykkede tokt langs svenskekysten skrev han i en rapport at svenskene hadde utlovt en dusør på 200 dukater på skipet hans. Ingen andre kilder kan bekrefte dette. Var fortellingen om dusøren og Wessels mange utfall mot svenskene en bevisst strategi for å få de overordnede til å legge merke til ham? I så fall lyktes han – våren 1712 fikk han kommandoen over den nybygde fregatten Løvendals Galley. Med dette skipet ble Peter Wessels storhetstid som sjøoffiser innledet.