Utover 1700-tallet utkom en rekke viser og dikt på trykk, ofte med henvisning til kjente melodier. Blant disse finner vi «Admiral Tordenskiolds bekiendte Søe-Viise” eller «Jeg vil sjunge om en helt». Melodien som brukes til teksten i Norge, er en galopp fra 1800-tallet. I Danmark brukes flere forskjellige melodier til teksten. Heltebildet av Tordenskiold ble stadig forsterket utover 1700-tallet, og i flere fantasifulle dikt talte Tordenskiold selv direkte til folket fra det hinsidige.
I 1801 ble Danmark-Norge trukket inn i Napoleonskrigen på Frankrikes side. Tordenskiolds tidligere seierrike innsats i krigen mot Sverige skulle nå tjene som inspirasjon for soldatene. Samme år som England angrep København (1801) utkom Heinrich Carstens bok Tordenskiold – en Bog for Fædrelandets Krigere. I teatersesongen 1812/13, mot krigens slutt, satte Det Kongelige Teater i København opp Knud Lyne Rahbæks "nationaldrama” Tordenskiold i Marstrand med musikk av Ludvig Zinck, komponist og teatrets syngemester.
I romantikkens ånd ble oppmerksomheten omkring Tordenskiold styrket utover 1800-tallet. Statusen som nasjonalhelt ble opprettholdt både i Danmark og Norge, til tross for atskillelsen etter 1814. Tordenskiolds liv ble tema hos flere betydelige danske diktere som Adam Oehlenschläger, B.S. Ingemann og Holger Drachmann.